Tempelriddare i Peking!

Klockan är 21:55 lokal tid, men vi är redan såå trötta efter dagens strapatser. Började dagen med att checka ut från vårt hostel för att ta en taxi till nästa boende, Zhongan Inn.  Här har vi ett eget rum och behöver alltså inte dela med 7 andra personer. Lite lyxigt (eftersom jag och Cristopher måste vänja oss vid att faktiskt dela rum med massa annat folk) men då nationaldagen ska firas här imorgon kommer priserna trissas och vi beslutade att boka innan det var för sent.

Började dagen med att ta en tur till Confuciustemplet, där Confucius bodde där han grundade och utövade Confucianismen. :P Riktigt snygga trädgårdar, utsmyckade hustak och gravplatser. Gick vidare längs en mysig gata och tog oss in till Lamatemplet, en böneplats där turister och munkar delade plats för att be. The big finale efter 4-5 hus av bönebänkar och rökelse såg vi en världsrekordhög Buddhastaty, 26 meter hög (!), skulpterad ur en enda bit sandelträ. Cool som fan!

Confucius himself!

Massiv Buddha!

Tog oss därifrån till Trumtornet lite västerut, där vi hade sjukt tur att bara nån minut efter vi klättrat upp för alla trappor (kändes som 90 grader) få se en trumuppvisning på dom massiva trummorna  i tornet. Grymt var det! Hade Youtube inte varit förbjudet i Kina (Kina gillar att censurera) hade vi lagt upp en video på det. Kommer senare!

Framför Trumtornet :)

Tog en "genväg" tillbaka (små smala mörka gränder). Trodde vi skulle få spendera natten i rännstenen först, men hittade till slut tillbaks till huvudgatan där vi käkade middag. Blev asmätta, och asnöjda :)

Nu är det dags o sova, Jim ligger på golvet på våra täcken (Det är bara två sängar i rummer och tydligen kostar en extrasäng 100 spänn per natt, dyrt ju :P). Imorrn väntar nya äventyr, får se om det regnar som prognosen säger, isåfall blir det nog en lugnare dag med inomhusaktiviteter!

Aja, nytt inlägg imorrn!

/M

Ny dag, nytt hotel

Klockan är 12, sitter utanför vårt hostel som vi nu checkat ut från.
Hittade ett 3-stjärnigt hotel som kostade oss 20kr mer / person och dag, så nu är vi uppe i hela 60kr / person och natt. Känns helt ok :) Idag väntar nog Himmelens Tempel och lite smått och gott vi hittar på vägen.
Nu är det dags för frukost!
Ny update kommer ikväll! (svensk eftermiddag)

Första heldagen i Beijing

Har vart en rätt soft dag här idag. Klockan är 00:15 lokal tid.
Vi hade tänkt dra till Förbjudna Staden idag, men var lite sega i starten, så hade bara hunnit vara där i ca 1½ timma om vi löst biljett. Vi struntade i det och kör på det en annan dag.
Istället ägnades dagen åt att gå runt i stan mest, men även en sväng in til Silkesmarknaden.
4 våningar med små shops av galet påfrestande kineser som försöker sälja allt möljigt.
Köpte lite strumpor (så nu har jag mer än ett par), Thell köpte ett tripodstativ till sin kamera och Jim köpte sig en tröja.

Silkesmarknaden med allt sitt krims-krams.

Åkte sen med Jims kusin till en lite finare restaurang. Betalade rätt mycket mer än igår, men var fortf mkt god mat.
Testade även på Pekinganka där och det får klart godkänt!

Dagens middag :) Observera det uppdelade ankhuvudet i mitten.

Dags att lägga sig nu...
/ C

We're in Beijing, baby!

Blev visst lite kortare tid på Istanbuls flyplats än vi hade tänkt oss....glömde nämligen den
där detaljen med tidsskillnaden. Så helt plötsligt hade vi en timma mindre på oss än vi först planerade.
Råkade bara av en slump se på en klocka på flygplatsen och tur var väl det, för annars hade vi nog fått vara där
lite längre tid än vi tänkt oss....

Men men, flygresan gick bra, segt som väntat, men flyget var riktigt bra, med skärmar framför alla säten och spel/filmer/tv-serier på skärmarna.
Fick även kuddar, filtar, sovmasker, strumpor, tandborste & tandkräm :)

Betydligt fräschare och bättre flygresa än vi förväntade oss :)

En sjukt nöjd Christopher med sin Whiskey!

Väl på Beijing flygplats flöt allt bra, gick igenom passkontrollen utan problem, slapp de vita handskarna ;)
Åkte sedan tåget(!) till där vi hämtade bagaget. Sjukt stor flygplats! Lyckades sedan ta airport express tåget in til Beijing! Äntligen här!!!

Efter det flöt det väl inte riktigt på som planerat...
Insåg att vi nog inte hade fått med oss hela vägbeskrivningen till vårt Hostel, så vi gick lite på känn. Dumt gjort...
Började med att gå åt fel håll, gick tillbaka och irrade sedan runt i Beijing i lite mer än en timma eftersom vi är för envisa för att ta taxi, hehe.
Ringde sedan Jim, när vi inte orkade mer och fötterna och ryggen skrek efter varje steg. Ironiskt satt han på Kentucky Fried Chicken rakt över gatan från där vi stod!!! Troligt liksom... Visade sig ändå att vi varit sjukt nära vårt Hostel och bara missat det med en gata typ.

Blev en lugn kväll efter att vi checkat in och dumpat grejerna på rummet. Åt middag rakt över gatan, helt sjukt gott men också helt sjukt starkt. Åt nog den starkaste middagen jag ätit iaf (C), Liz du skulle älskat det ;)
Sen blev det lite öl och sen sova. Idag väntar Himmelska Fridens Torg och kanske Förbjudna Staden.

Middagen från igår. Den till vänster var så sjukt stark att ingen ville ha den :)
YanJing ölen bakom maten kostade 4RMB = ca 4 kr!

´Til next time!
C & M

Istanbuls flygplats...

...är inte så kul som det låter! 6 timmars väntan här är inte allt för upphetsande.
Sysselsätter oss med att äta lite och kolla taxfree shoppingen. Tyvärr är det inte speciellt
billigt här, men vad ska man göra.
Blev nån friterad mat. Smakade noll, men mättade iaf.

En nöjd Rynner...

...och en nöjd Thell

Ölen smakade iaf bra :)

Bara 3½ timma kvar nu! Sen går flyget till Peking, beräknas landa typ 09:00 svensk tid.
Later!
C & M

17 minutes til take off!

Gruppfoton, kramar, och lycko-önskningar avklarade. Now we wait. Efter 20 minuter i checkin-kön bakom nån som inte hade ett visa (pucko?) sitter vi nu o väntar på att boarda. Sen väntar 6 timmars väntetid på Ataturkflygplatsen i Istanbul, staden vi tyvärr inte hinner se. Ovärd lång tid på en flygplats, för lite tid för att sightseea staden. Aja, mer brogging (bros som bloggar) blir det nog om några timmar. :P Til then M o C

Och en epic fest blev det!

Tack alla för en grymt rolig kväll igår! Riktigt nice att så många kom så man fick se er en gång innan vi drar. Fett med röj när nästan alla hängde med ut också!! Kommer sakna er alla här hemma :)

19 timmar tills flyget går! Packar för fullt! Känns som man lagt mer pengar på grejer att ha med sig än vad hela resankommer kosta... Better safe than sorry?

Nästa inlägg blir antagligen när vi väntar 6 timmar på flygplatsen i Istanbul innan vi flyger vidare till Peking...

This is it! Sick!

/M

Bakis....snart fest igen!

Jag klarade det! Trots att man är bakis och överjävlig idag har jag vart ute på stan och gjort klart de sista inköpen.
Ett reselakan, två hänglås och nån väskliknande sak att ha pass och pengar i blev det.
Rätt nöjd med mig själv....sen blev det självklart en sväng till systemet för att ladda för festen ikväll.
Fy fan....fest ikväll igen. Då kör vi snart för 3e kvällen i rad.
Hade tänkt jag skulle hinna klippa mig innan dess också, men tvekar på att det händer.
Aja, det kommer bli en epic fest ikväll iaf...

151 ½ timma kvar!

Då var det dags...blogg-oskulden är tagen. Tänkte att jag får börja lära mig att klottra ner lite saker här. Kommer ju göra det dem kommande 4-6 månaderna :)
Snart åker vi! 6 dagar! 6 dagar! 6 dagar!
Har dessvärre fortfarande en del skit att köpa - reselakan, apotek, regnkläder m.m
Tråkigt mkt skit vi har behövt köpa inför resan....kommer ju fan göra av med mer pengar innan resan än under....nästan iaf....
Men men, har lite att se fram emot under sista veckan här också:

Tisdag - Robert Gustafssons Jubileumsshow
Torsdag morgon - Slutar jobbet! Woho!
Torsdag kväll - Sista Babarquizen :P
Lördag - Våran epic avskedsfest!
....och
Måndag - Åker vi!!!!!

Orkar inte skriva mer nu....

/C

It's gonna be legen.... wait for it...

... DARY!! 285 timmar kvar tills flyget går!

Två veckor kvar!!!

Två veckor! Imorgon är det två veckor kvar tills vi drar. Bara 14 dagar kvar av de drygt 240 dagar vi väntat sedan vi kom på att "Fan. Ligga på en strand i december kanske?" Då var det februari, 4 decimeter djup snö, kyla och deppigt mörkt mörker.

Måste ju änna se den när man ändå är så nära.